رمز خود را فراموش کرده اید ؟

ساخت حساب کاربری

هاست

میزبانی وب مفهومی است که وقتی می خواهید وب سایتتان بر روی اینترنت برای همه قابل دیدن باشد به آن نیاز دارید. به زبان ساده ، وب سایت شما باید روی یک سرور میزبان قرار گیرد. یک راهش این است که کامپیوتر خودتان را به صورت یک سرور راه اندازی کنید ، اما اگر قصدتان جلب ترافیک یا "بازدید کننده" زیاد برای سایت تان است ، این کار زیاد عاقلانه به نظر نمی رسد. به چند دلیل:

اولا این که وب سایت شما در اینترنت در دسترس باشد لازم است کامپیوتر تان همیشه روشن و به اینترنت متصل باشد ، به محض خاموش شدن کامپیوتر دیگر کسی امکان مشاهده سایت شما را ندارد.

ثانیا اگر با نرم افزار های راه اندازی سرور آشنا نباشید ، این کار می تواند پیچیده باشد. در نتیجه اصلاح  اشکالات و خرابی های احتمالی سرور تان - اصطلاحا   downtime ها - وقت و انرژی زیادی می خواهد.

ثالثا سرعت اتصال منزل یا دفتر کارتان به اینترنت به احتمال زیاد برای میزبانی سایت تان کافی نیست ، مخصوصا اگر تعداد بینندگان سایت شما زیاد باشد. در بهترین حالت شما از طریق یک مودم کابلی ، یا شاید یک ارتباطT-1 (که در مورد دفاتر کار کوچک بسیار نادر است) به اینترنت متصل شده اید. ]که هر دو ناکافی اند‍[

به همین دلایل تمام شرکت ها ، ارگان ها و حتی افراد شخصی که نیاز به وب سایت دارند برای میزبانی سایت شان به سراغ شرکت های ارائه دهنده خدمات میزبانی می روند. در چنین شرکت هایی سرور های آنها غالباً در خارج از ایران و در معروف ترین و مجهزترینDatacenterهای دنیا قرار دارد جایی که به صورت ۲۴ ساعته برق به سرور ها متصل است و اینترنت قطعی ندارد و برای مواقع اضطراری تمهیداتی اندیشیده شده است.  در اکثر موارد ، یک سرور میزبان وب فضایHard خود را به فضاهای کوچک تری تقسیم کرده و آن را با هزینه کمتر در اختیار افراد مختلف قرار می دهد در این حالت از چندین سایت تا چند صد سایت از سرور میزبان به صورت مشترک استفاده می کنند. برای سایت های مهم یا با حجم اطلاعات بالا ، سرورهای اختصاصی از نظر امنیتی و پایداری سرویس ها به هیچ وجه قابل مقایسه با سرور های مشترک نیستند. هر سرویس عمومی و اضافی نصب شده روی سرورهای مشترک و هر سایت دیگر روی آن سرور می تواند یک کانال ورودی برای هکرها باشد. همچنین حجم و انبوه درخواست ها روی سرور پایداری و سرعت آن را قطعاً کاهش خواهد داد. از طرف دیگر این نکته که سرورهای میزبان شما در چه مرکز داده ای و در کدام کشور واقع شده و فراهم شدن شرایط امکانات این مرکز داده از نظر پهنای باند ، امکانات امنیتی ، استحکام بنای فیزیکی ، پیش بینی شرایط بحرانی مانند قطعی برق ، آتش سوزی ، زلزله و... تا چه میزان است از شاخص های مهمی برای تصمیم گیری جهت انتخاب یک سرویس دهنده خدمات میزبانی وب است.

وقتی که یک اکانت میزبانی وب از هاست مورد نظر خود خریداری می کنید ، به بخشی از یکی از سرور های هاست دسترسی پیدا خواهید کرد. شما یک نام کاربری و یک رمز دریافت کرده که با کمک آن می توانید به اکانت میزبانی خود متصل شوید. وقتی اتصال برقرار شد شما فایل هایتان را به سرور هاست آپ لود می کنید و ... وب سایت شما به همین سادگی برای میلیون ها بازدید کننده قابل دسترسی است!

دامنه ،  نامی است که شما برای سایت خود انتخاب می کنید و هاستینگ ،  فضایی است که به این نام نسبت می دهید تا بتوانید اطلاعات و صفحات وب و فایل های خودتان را در آن فضا قرار دهید. ضمنا ایمیل های شما نیز از این فضا استفاده می کنند.

تمام میزبانان وب(Web Hosting) خدمات مشابهی ارائه می کنند. یک شخص یا یک شرکت ، صفحات وب خود را بر روی سرویس دهنده(server) میزبان قرار می دهد و تمام مردم جهان از طریق مرورگر خود آن صفحات را می بینند. ولی متاسفانه این کل قضیه نیست. کیفیت و کارائی یک سایت وب به پهنای باند ، امکانات سرویس دهنده و ساختار فنی شرکت میزبان بستگی دارد. میزبانی به شکل های مختلفی ارائه می گردد. میزبانی اشتراکی (Shared Hosting)، میزبانی اختصاصی(Dedicated Hosting) و اشتراک جا برای سرویس دهنده (CoLocation)، بعلاوه هزاران پارامتر دیگر برای هر روش.

قابلیت اطمینان

هنگام انتخاب میزبان وب ، باید به اندازه ، سرعت ، تنوع ارتباط اینترنت ، سخت افزار و نرم افزار مورد استفاده میزبان توجه کنید. قابلیت اطمینان بسیار مهم است. آیا زمان بالا بودن(UpTime) سرویس دهنده از زمان پایین بودن(DownTime) آن بیشتر است ؟ همچنین زمان پاسخگوئی میزبان نیز بسیار مهم است. کیفیت و استاندارد منبع انرژی اضطراری و همچنین امنیت سرویس دهنده حائز اهمیت است. اما یکی از مهمترین پارامتر های لازم که در زمان انخاب میزبان در نظر می گیرید ، کیفیت و سطح خدمات مشتری است.

پشتیبانی از تمام پسوند ها

قبل از خرید هاست و پنل موردنظر باید توجه داشت که آیا سرویس دهنده ی موردنظر تمامی پسوند ها را ساپورت می کند یا خیر. مثلا بعضی از سرویس دهنده ها از پسوندir پشتیبانی نمی کنند.

خدمات مشتری

ارائه ۲۴ ساعته خدمات مشتری شعار بیهوده ای است مگر اینکه افرادی که به تماسها پاسخ می دهند ،  در زمینه رایانه ، حرفه ای باشند. سطح فنی مسئول پاسخگوئی ساعت ۴ صبح چقدر است ؟ چطور به مهندس فنی در زمانهای غیر کاری می توان دسترسی داشت ؟ آیا مهندس کشیک از طریق سیستمPager از اشکال سیستم خبردار می شود ؟ این موارد در سایت های کوچک اهمیت زیادی نخواهد داشت ولی در سایت های بزرگ و حجیم مهم و حیاتی است.

زمان پاسخگوئی

قبل از عقد قرارداد با شرکت میزبان ، برای بخش مشتریان آنها یک ایمیل ارسال نموده و اگر کمتر از ۲ ساعت جواب ایمیل را دریافت نمودید ، آنگاه اقدام کنید. با ارسال یک ایمیل به بخش پشتیبانی ، چه مدت زمانی طول می کشد تا جواب ایمیل را دریافت کنید؟ جواب آنها چقدر مفید و قابل استفاده است ؟ اگر یک شرکت میزبان در سایت خود بخش سوالهای متداول(FAQ) کاملی داشته باشد ،  باید به سوال شما سریعتر جواب دهد چون تیم آنها درگیر پاسخگوئی به ۵۰۰ مشتری برای مسائل ساده مثل کپی سایت شان در اینترنت(Upload) نمی شوند.

زمان مطمئن بالا بودن سرویس دهنده

یکی از مهمترین پارامترها وجود چند منبع اینترنت برای شرکت میزبان است. برای اینکه حداکثر زمان بالا بودن سرویس دهنده ها بدست آید ،  باید چند ارتباط بین المللی اینترنت وجود داشته باشد. به این ترتیب ،  وقتی یکی از ارتباط ها قطع شود ، حداقل یک ارتباط دیگر وجود دارد که سرویس دهنده به کار خود ادامه دهد و سایت شما بالا بماند.برخی شرکتهای میزبان ادعا می کنند که پهنای باند نامحدود دارند. این قضیه کاملا غیر واقعی است چون هیچکس چنین پهنای باندی نمی تواند داشته باشد. اگر سایت شما ترافیک بسیار بالائی داشته باشد ، شرکت میزبان یا پول بیشتری طلب خواهد کرد یا سایت شما را متوقف خواهد نمود.

چیدمان سازمان شرکت میزبان

چه سخت افزاری استفاده شده است ؟ چه سیستم عامل و وب سروری در حال کار است ؟ ساختار شبکه داخلی چگونه است ؟ پس از بدست آوردن این اطلاعات از شرکت های میزبان مختلف ، می توانید شرکت های ضعیف را از لیست انتخابی خود حذف کنید.ساختار فیزیکی ارتباط با اینترنت و ارتباط سرویس دهنده ها با شبکه چگونه است ؟ مسیریاب ها(Router) چه ساختاری دارند ؟ آیا تعداد آنها متعدد و دارای پشتیبان هستند ؟ در چه حجمی از فعالیت ، ارتقاء سخت افزار انجام خواهد شد ؟ آیا از سخت افزار های استاندارد بازار استفاده شده است ؟ این پارامتر ها بسیار مهم هستند مخصوصا زمانی که اطلاعات حیاتی تجارت و شرکت شما در آنجا میزبانی بشود.هرگاه بازدید کننده ای سایت شما را مشاهده می کند ، اطلاعات و تصاویر از طریق ارتباط اینترنت به سمت کاربر ارسال می شود و در رایانه او ذخیره می گردد. این ارتباط اینترنت ، محدود است و ممکن است در اثر ترافیک بالا ،  کند شود. ۹۹ درصد سایت های اینترنتی ترافیک حدود یک تا دو گیگابایت ایجاد می کنند.

قابلیت اطمینان شرکت میزبان

این پارامتر بسیار حیاتی است. خرابی سرویس دهنده ها یک واقعیت زندگی است. همه پیام“…Server not responding” را بارها دیده اند. شرکت میزبانی که خرابی سرویس دهنده ها را پذیرا باشد ،  پذیرای شکست است. یک شرکت مسئول باید بداند که خرابی سرویس دهنده ها جزئی از عملیات روزانه تجارت آنها است و باید با این مسئله خیلی باز برخورد کنند. سایت شما باید در ۹۸ درصد زمانها قابل دسترس باشد.

محافظت در مقابل قطع برق

آیا شرکت میزبان به باطری یا ژنراتور مجهز است ؟ اگر به باطری متکی هستند ، در چه فاصله زمانی باطری ها شروع به کار می کنند ؟ اگر سویچ درست اتفاق نیافتد ،  سایت شما تا بالا آمدن سرور ها ، قابل دسترس نخواهد بود.

حفاظت در مقابل بلایای طبیعی

ممکن است برای یک شخص فنی زیاد مهم نباشد ولی یک تاجر حتما در مورد مقاومت محل نگه داری سرویس دهنده های شرکت میزبان در مقابل سیل ،  زلزله و سایر عوامل طبیعی سوال خواهد کرد.

میزان امنیت سرویس دهنده ها

این پارامتر هم خیلی مهم است. سیاست ها و تنظیمات امنیتی شرکت چگونه است ؟ آیا دیوار آتش (FireWall) در شبکه وجود دارد ؟ آیا متخصص امنیت در تیم آنها وجود دارد ؟ میزبانانی که این امکانات را ندارند در مقابل خراب کاران (Hacker) آسیب پذیر خواهند بود.

کنترل پنل هاست در واقع یک نرم افزار مدیریت قابلیت های هاست می باشد که به دارنده هاست امکان دسترسی و مدیریت تمامی امکانات هاست خودش را در محیط امن ، می دهد.برخی از این قابلیت ها شامل : امکان ارسال فایل ، مدیریت ایمیل ها  ،  طراحی و تغییر صفحات وب و نصب نرم  افزارهای تحت وب می شود.

فضای وب ، در اصل فضای تخصیص داده شده به هر سایت درون هارد یک سرور در اینترنت است. شما میتوانید فایل ها ،  عکس ها و یا هر داده ی مورد علاقه خود را درون این فضا قرار دهید. این فضا مانند همان فضای هارد کامپیوتر شخصی شما می باشد با این تفاوت که این هارد در اینترنت قرار دارد و همیشه و در تمام طول روز و از تمامی نقاط جهان قابل دسترسی است.

این موضوع به عوامل و فاکتورهای متفاوتی بستگی دارد. از آنجایی که مقدار پهنای باند و فضای وب تاثیر مستقیم در تعیین قیمت های هاستینگ دارد این موضوع نیاز به تحمل بیشتری دارد که شما بتوانید بصورت تخمینی مقدار فضا و پهنای باند را مشخص کنید.
مقدار فضا بستگی به طراحی سایت شما دارد. شما می بایست حجم تمامی فایل هایی که سایت شما در بر گرفته است را محاسبه کنید البته همیشه در نظر گرفتن مقداری فضا بیشتر از فضایی که نیاز دارید برای احتمالات لازم است. اگر سایت شما بصورت داینامیک است و از بانک اطلاعاتی استفاده می کنید و هر روز مقدار آن تغییر می کند ، راه دقیقی برای محاسبه فضا وجود ندارد شما باید ابتدا فضایی که فایل های شما اشغال کرده اند را محاسبه کنید و با توجه به فعالیت سایت خود و تعداد بازدید کننده سایت فضایی بیشتر از فضای محاسبه شده (جهت بانک های اطلاعاتی) در نظر بگیرید.
برای محاسبه کردن پهنای باند مورد نظر چند فرمول وجود دارد. اگر شما در سایت خود بخشی برای دانلود فایل و یا برنامه های مختلف در نظر نگرفته اید فرمولی که می توان مقدار پهنای باند لازم را محاسبه کرد به شکل زیر است :
میانگین تعداد افراد بازدید کننده در روز * میانگین تعداد بازدید صفحات در روز * میانگین حجم هر صفحه * 31  اگر در سایت خود بخشی را برای دانلود فایل و برنامه های گوناگون در نظر گرفته اید می بایست از فرمول زیر استفاده کنید:
](میانگین تعداد افراد بازدید کننده در روز * میانگین تعداد بازدید صفحات در روز * میانگین حجم هر صفحه) + ( میانگین تعداد دانلود روزانه * میانگین حجم فایلهای برای دانلود)] * 31
البته این موضوع را یاد آور می شویم کلا محاسبه فضا و پهنای باند قاعده خاصی ندارد و عملا با تجربه و گذشت زمان و استفاده از سایت می توان آنرا مشخص کرد.

در صورتی که درخواست کنترل پنل میزبانی را داده باشید این امکان در اختیار شما قرار دارد تا نسخه پشتیبان از تمامی بخشهای سایت خود ( پایگاه داده  ،  فایل ها و فولدر ها  ،  پست های الکترونیکی و... ) تهیه نمایید.

تهیه نسخه‌ های پشتیبان در لینوکس به دو طریق دستی و مکانیزه صورت می‌گیرد.روش اول (دستی(در 3 مرحله انجام می‌شود: روزانه ،  هفتگی و ماهیانه

روزانه: نسخه پشتیبان هر سرور در هر 24 ساعت یکمرتبه بر روی همان سرور تهیه می‌شود.

هفتگی: نسخه پشتیبان تمامی سرور ها به سرور پشتیبان(Backup Server) در شبکهVPN منتقل و ذخیره می‌شود؛ سپس یک کپی از آن بصورت متقارن به مرکز داده دوم منتقل می‌شود. در واقع هر دو مرکز حکم پشتیبان یکدیگر را دارند. بدین ترتیب نسخه پشتیبان اصلی در دو منطقه متفاوت جغرافیایی نگهداری می‌شود که معادل 100% تضمین در بازگرداندن اطلاعات از دست رفته می‌باشد.

ماهیانه: تهیهMirror Backup یکی از ویژگیهای منحصر بفرد لینوکس می‌باشد که با حضور پرسنل در مرکز داده در هر ماه یکمرتبه انجام می‌شود. لینوکس بر روی هر یک از سرور ها علاوه بر قرار دادن دو دیسک سخت همزمان(Online Mirror) که بصورت ترکیبRAID  می‌باشند یک دیسک سخت سوم را نیز که ظرفیتی معادل دیسک اول در خود دارد بعنوانMirror Backup در نظر می‌گیرد. دیسک سخت سوم در هر ماه بصورت دستی جایگزین دیسک دوم می‌شود T،  دیسک دوم بعنوان دیسک معادل(Mirror Backup) ازNetwork بطور کامل جدا می‌شود. بدین ترتیب درصورت بروز هرگونه اشکال احتمالی در شبکه از جمله حمله  wormها و ویروس‌ها و یا مشکلاتی از قبیلCrash یا معیوب شدن هر دو دیسک اصلی ،  دیسکMirror بلافاصله جایگزین خواهد شد.

روش دوم (مکانیزه)

تهیه نسخه پشتیبان بصورت مکانیزه که توسط خود کاربران انجام می‌شود ،  جزو یکی از تسهیلات و خدمات ویژه لینوکس به شمار می‌رود که امکان استفاده از آن برای تمامی کاربران (مشترکین و غیرمشترکین) بصورت رایگان میسر می‌باشد.

با استفاده از این سرویس هر کاربر می‌تواند با وارد کردن شناسه کاربری و کلمه عبور FTPسایت خود بدون محدودیت اینکه وب ‌سایت او توسط لینوکس میزبانی شده یا خیر ،  از وب سایت خود بصورت رایگان نسخه پشتیبان (Backup) تهیه نموده و در هر زمان نسبت به بازیابی نسخه پشتیبان وب ‌سایت خود اقدام نماید.

خیر ،  امکان چک کردن Email  ها از طریق سایت خودتان وجود دارد.  بعد از فعال شدنHost  درخواستی شما  ،  آدرسHttp://www.yourdomain.com:2095   را در قسمت آدرس مرورگر اینترنت خود وارد کنید و  با وارد کردن E-Mail Name    وPassword  می توانید ایمیل تان را چک کنید.

اين كه لينوكس چه اندازه مهمي از بازار سرورها را در دست دارد , فروش سرورهاي ويندوز در طول 3 ماه آخر سال 2010 28 درصد افزايش داشته در صورتي كه درآمد سرور لینوکس 1،8 میلیارد دلار رشد 30.0 درصد در مقایسه با سه ماهه دوم سال 2009 مي باشد . سرور های لینوکس در حال حاضر 16.8 درصد از درآمد سرورهاي دنيا، 2.5 نقطه بیش تر از نيمه دوم سال 2009 مي باشد

اين امارها اتفاقي نيست استفاده از سرور لينوكس برجسته تر و بهتر از سرور ويندوز مي باشد و ان هم به علت چند دليل می باشد.
1 - پایداری و استحكام
سیستم های لینوکس به خوبی توانايي اجرايي بودن سالها بدون هيج توقف و شكست را دارند . در واقع، بسیاری از کاربران لینوکس هيج وقت يك توقف و خرابي در سرور را نمي بينند . و اين ویژگی براي كاربران از همه نوع  با ارزش مي تواند باشد خصوصا برای کسب و کارهای کوچک و متوسط که از کار افتادگی سرور می تواند عواقب فاجعه بار براي آنان داشته باشد لینوکس خيلي بهتر از ويندوز مي تواند تعداد زیادی از فرآیندهای را در يك لحظه اجرا كند.
در وب هاستینگ لينوكس هيج نياز به راه اندازي مجدد نمي باشد در حالی که در تغییرات تنظیمات ویندوز به طور معمول نیاز به راه اندازی مجدد  باعث از کار افتادگی اجتناب ناپذیر مي شود  در لينوكس عدم احتياج به راه اندازي مجدد تضمين شده است . تقریبا مي توان تمام تغییرات پیکربندی لینوکس صورت بگيرد در حالی که سیستم در حال اجرا و بدون تحت تاثیر قرار كرفتن خدمات نامربوط است.
سرورهای ویندوز معمولا باید در اغلب اوقات عمل یکپارچه سازی انجام شود در صورتي كه لينوكس قابل اعتماد و در حال اجرا و خدمت به مشتريان در همه زمان مي باشد.
2 - امنيت
لینوکس نیز ذاتا امن تر از ویندوز است . چه بر روی سرور، دسکتاپ و یا در یک محیط تعبیه شده باشد .و اين بدين دليل مي باشد كه لينوكس در واقعيت بر اساس يونيكس ساخته شده است و از ابتدا براي چند سیستم عامل کاربر طراحي شده است . فقط مدیر یا کاربر ریشه، دارای اختیارات مدیریتی، و کمتر به کاربران و برنامه های کاربردی اجازه دسترسی به هسته يا كرنال داده مي شود و اين خود باعث مي شود همه چیز مدولار و حفاظت شده باشد
البته، لینوکس  کمتر توسط ویروس ها و هكرها مورد حمله قرار می گيرد و آسیب پذیری در لينوكس زودتر و سريعتر يافت و تصحيح مي گردد حتی اشکال شش ساله هسته که به تازگی ثابت شده بود، به عنوان مثال  یک نمونه بسیار نادر در جهان لینوکس بهره برداری نشده بود
گاهی اوقات کاربران سیستم ویندوز می توانید فایل هايی از مدیر سیستم پنهان كنند اما در لینوکس مدیر سیستم همیشه دارای دید واضح و روشنی از فایل سیستم  و همیشه در کنترل است.
3 - سخت افزار
به دليل افزايش خواسته های منابع روزافزون , سرور ویندوز به طور معمول نیاز مكرر به ارتقاء سخت افزاري  دارد، درصورتي كه لینوکس  انعطاف پذیرتر و مقیاس پذیرتر است، و اجرا شدني بر روي هر کامپیوتر، بدون در نظر گرفتن پردازنده یا ساخنار معماری کامپیوتر است.
در لینوکس می توان هنگام نیاز خدمات معيني برای اهداف کسب و کار به راحتی پیکربندی مجدد انجام داد ، در نتیجه اين باعث کاهش احتياج به حافظه ، بهبود عملکرد و حفظ چیزها حتی ساده تر باشد.
4 - TCO
لينوكس هیچ هزینه اي ندارد و اين نرم افزار به طور كلي مجاني است . حتی نسخه سازمانی که با حمایت شرکت های بزرگ خریداری شده  به کلی ارزانتر از ویندوز و یا دیگر نرم افزار های اختصاصی ، که معمولا شامل هزينه هاي مبتني بر مجوز کاربر  و میزباني است مي باشد ,لينوكس خصوصا برای امنیت ارزانر از ويندوز مي باشد
5 - آسانی
با استفاده از لینوکس، هیچ فروشنده تجاری تلاش شما را براي بدست اوردن محصولات و یا پروتکل های خاصی كه مد نظرتان باشد محدود نمي كند . در عوض، شما براحتي مي توانيد به ترکیب و تطبیق و انتخاب بهترین راه حل برای کسب و کار خود باشيد . به طور خلاصه، با همه مزیت های بسیاری كه لینوکس در عرصه سرور فراهم می کند ، هیچ جای تعجبي ندارد كه بسياري از دولت ها، سازمان ها و شرکت های بزرگ در سراسر جهان  از جمله آمازون و گوگل  تکیه بر سیستم عامل منبع باز لينوكس در سیستم های تولید خود دارند.

به علاوه لینوکس حتی به عنوان سیستم عامل کاربر نیز دارای مزایای ذیل است :

  1. لینوکس مشکل ویروسی شدن ندارد. نه اینکه ویروسی برای لینوکس ساخته نشده باشد بلکه این به دلیل ایمنی بالای آن است و مانند ویندوز نیست که پس از نصب آن ضروری باشد یک Antivirus یا Internet Security روی سیستم نصب شود. محیط ویندوز به مراتب مستعد تر برای دریافت و رشد ویروس است
  2. در ویندوز به دلیل نصب نرم افزار ها و پاک کردن آن ها و همچنین تغییر و تحولات این چنینی سیستم از چیدمان خارج می شود برای همین است که سیستم دارای Disk Defragmenter است که بتواند به چیدمان از هم پاشیده سر و سامانی دهد تا سرعت دسترسی به مطالب افزایش یابد ، اما در لینوکس یک سیستم خود چیدمانی تعبیه شده است که داده ها را روی دیسک می نویسد و سرعت فراخوانی اطلاعات به مراتب بیشتر خواهد بود.
  3. در لینوکس هسته سیستم Kernel Linux است و عملکرد جداگانه از محیط گرافیکی و نرم افزارها دارد در نتیجه هنگ کردن یک برنامه (Crashing) باعث هنگ کردن کل سیستم نمی شود در حالیکه در ویندوز به دلیل برخوردار بودن از سیستم یکپارچگی ، هنگ یک عامل مانند Internet Explorer ممکن است شما را حتی وادار به Restart کند. اما در لینوکس فقط کافیست همان برنامه ای که هنگ کرده Restart شود. این قابلیت در لینوکس تعبیه شده است.
  4. هر بار که ویندوز جدید نصب می کنید لازم است کلی نرم افزارهای مورد نیاز خود را نصب کنید و همچنین همه سخت افزار های موجود در کامپیوتر خود را از طریق Driver به ویندوز معرفی کنید در حالیکه لینوکس در خود قابلیتی دارد که تمامی سخت افزار ها را می شناسد و نیازی به Driver نیست. همچنین در لینوکس به صورت پیش فرض نرم افزارهای بسیار پیشرفته ای موجود است که در ویندوز چنین نیست. مثلاً در ویندوز به صورت پیش فرض برای تایپ کردن ، Notepad را در اختیار شما قرار داده است. آیا این نرم افزار برای رفع نیازی های Type کافیست؟ مثلاً شما برای باز کردن فایل های PDF در ویندوز نیاز به نصب نرم افزار Adobe Acrobat Reader دارید در حالیکه در لینوکس بدون نیاز به هیچ نرم افزاری می توانید اسناد PDF را به راحتی باز کنید. از هم اینها مهمتر این که لینوکس مانند ویندوز نیازی به نصب کردن ندارد.
  5. لینوکس قابلیت خواندن بیش از 100 نوع از سیستم فایل ها را دارد در حالیکه ویندوز دو یا سه فایل سیستم آن هم از سیستم فایل های خودش را می خواند.
  6. ویندوز فقط می تواند در پارتیشنی که Primary است نصب شود اما لینوکس در پارتیشن های Logical نیز نصب می شود.
  7. لینوکس را می توان بر روی یک تلفن همراه تا یک ابر کامپیوتر نصب نمود. لینوکس در راه اندازی برنامه های حساس یک هواپیما نیز کاربرد دارد.
  8. Bug های لینوکس به مراتب کمتر از ویندوز است و دلیل پایداری آن نیز همین است در حالیکه عمر مفید یک ویندوز حداکثر چهار پنج ماه است.
  9. سیستم عامل لینوکس رایگان است اما سیستم عامل ویندوز نه تنها رایگان نیست بلکه گران است.
  10. لینوکس را هم می توان از درون CD بوت کرد و هم می تواند بر روی Hard نصب نمود اما ویندوز لزوماً نیاز به نصب دارد.
  11. لینوکس در درون خود مجازی سازی یا Built in دارد که به شما اجازه می دهد همزمان سیستم عامل های دیگری نیز داشته باشید.
  12. در محیط لینوکس به شما بی شمار انتخاب گرفیکی تعلق می گیرد در حالیکه در ویندوز تنها با یک محیط گرافیکی روبرو هستید. به عبارت دیگر در لینوکس واسط های گرافیکی بی شمار هستند.
  13. در ویندوز شما Internet Explorer دارید اما در لینوکس Mozilla FireFox عمل Web Browsing را با سرعت 10 برابر انجام می دهد. همچنین شما می توانید از 101 عملکرد این برنامه نسبت به Internet Explorer برخوردار شوید.
  14. Pidgin و Kopete دو نرم افزار محبوب Chat در لینوکس هستند که به صورت رایگان در آن قرار دارند با همه Protocol ها سازگاری دارند.
  15. برای راه اندازی Media Center در لینوکس نیازی به نرم افزار نیست اما در ویندوز شما ملزم به نصب نرم افزارهای خاص دارید.
  16. محیط Desktop لینوکس سه بعدی است که کاربران در آن راحت تر می توانند کار کنند.
  17. متنی که در لینوکس Copy می کنید تا ساعت ها می توانید از آن در جاهای دیگر استفاده کنید. این کار توسط نرم افزار خاصی که به طور پیش فرض در Desktop شما قرار دارد میسر است.
  18. در لینوکس قابلیتی وجود دارد که با یک تصویر نمادین کوچک به شما حجم هر فایل نشان داده می شود تا متوجه بشوید چقدر از فضای شما را اشغال کرده است.
  19. لینوکس های Server در خود My SQL و PostgreSQL که از ابزارهای قوی مدیریت داده ها هستند نصب دارد.
  20. لینوکس از تکنولوژی Cluster بندی استفاده می کند و قابلیت محاسبات فوق پیشرفته و سنگین را دارد برای همین است که در ابر کامپیوتر ها از لینوکس به جای ویندوز استفاده می شود.
  21. فایل سیستم NTFS در ویندوز حداکثر تا 16 TeraByte را پشتیبانی می کند در حالیکه لینوکس با فایل سیستم XFS تا یک میلیون TeraByte را Support می کند و همین است که باعث بالا بودن سرعت در لینوکس می شود. همچنین لینکس می تواند تا 1024 پردازنده در یک کامپیوتر را پشتیبانی کند که ویندوز از آن ناتوان است.

دامین

دامنه (Domain) که در فرهنگ فارسی با تلفظ دامین و دامین بکار برده می‌شود در لغت به معنی «گستره» می‌باشد و در اینترنت به نامی اختصاصی گفته می‌شود که هر وب‌سایت برای تمایز و قابل دسترسی بودن نسبت به سایر وب‌سایت‌ها به خود می‌گیرد ، مانند ."Google.com":هردامنه از یک یا چند قسمت تشکیل شده است که با نقطه (دات) از هم جدا شده‌اند که قسمت اول ماهیت آدرس 'www' قسمت دوم نام دامنه (به انگلیسی: Domain Name) به قسمت سوم پسوند موضوعی یا جی تی ال دی (Generic) و به قسمت آخر پسوند کشوری یا محلی یا سی تی ال دی (Country) می‌گویند ، نام دامنه همان نام سایت است (مانند wikipedia) و پسوند دامنه شما بیانگر نوع سایت شما خواهد بود (مانند org). گاه در مورد دامنه ‌های جهانی (چی تی ال دی، این با حرف G به معنی Global) این ترتیب معکوس می‌شود یعنی سی تی ال دی قبل از جی تی ال تی می‌آید مانند ru.com که برای روسیه مورد استفاده قرار می‌گیرد.

یک زیر دامنه خود دامنه ای است که بخشی از یک دامنه بزرگتر می باشد. به عبارت دیگر نامی است که قبل  از Domain اصلی قرار می گیرد و با نقطه از آن جدا می شود به عنوان مثال  yourdomain.com یک Domain است و sub.yourdomain.com یک Sub Domain است .

دامنه هایی که به یک دامنه اصلی اشاره می‌کنند و محتوای همه دامنه های پارک شده با دامنه اصلی که دامنه های پارک شده به آن اشاره می‌کنند ، یکسان است و اگر کاربر آن ها را در مرورگر وارد نماید ، باز هم صفحه مربوط به دامنه اصلی را مشاهده خواهد نمود. با استفاده از دامنه های جانشین شما می‌ توانید اشتباهات تایپی کاربران را اصلاح نمایید. برای مثال چنانچه نام دامین شما Domain.com است و کاربر Domain.ir را وارد نماید در صورتی که دامین دوم یعنی Domain.ir را ثبت کرده و آن را به عنوان دامنه جانشین Domain.com تعریف کرده باشید ، باز هم کاربر صفحه ‌ی اول سایت Domain.com را مشاهده خواهد کرد. شما می توانید کلیه ‌ی اسامی نام شرکت ، نام محصول و نام های مرتبط و ... را ثبت کنید و آن‌ ها را به عنوان دامنه جانشین (park domain) به وب سایت خود متصل نمایید. این عمل برای بالا بردن کاربران سایت شما بسیار مفید است و کار آنها را برای یافتن وب سایت شما بسیار آسان می‌ سازد.
دامنه های جانشین همچنین می توانند برای ایمیل ها نیز فعال شوند. در این صورت تمام نامه های الکترونیکی که برای "name@Domain.ir" ارسال شود بدست همان کسی خواهد رسید که از آدرس الکترونیکی "name@Domain.com" استفاده می کند.
دامنه های جانشین از هرنظر از جمله رکورد های DNS شبیه به دامنه معمولی بوده و ویژگی های یکسانی با آنها دارند. تنها تفاوت آنها با دامنه های معمولی در آن است که این دامنه ها هیچ فایلی از خود ندارند و به فایل های دامنه ای که جانشین آن شده اند ، اشاره می کنند.

با استفاده از Addon Domain شما قادر هستید در فضای سایت خود ، اقدام به میزبانی چندین دامنه با محتوای متفاوت از یکدیگر کنید. برای هر دامنه که در قسمت Addon Domain اضافه شود ، در فضای سایت تان شاخه ای با همان نام دامنه ایجاد می گردد که می توانید فایل های مربوط به آن سایت را در آن قسمت قرار دهید.
البته Addon Domain تفاوت ظاهری خاصی ندارد. فرض کنید شما صاحب دامنه http://main-domain.com هستید. اکنون ، یک دامنه به نام http://add-on-domain.com ثبت می کنید. ولی می خواهید مطالب متفاوتی با سایت دیگرتان داشته باشد. این کار با استفاده از Addon Domain امکان پذیر است.

منظور از Forward کردن دامنه ، ارجاع یک دامنه ثبت شده به دامنه یا آدرس URL دیگری می باشد. به عنوان مثال زمانی نام دامین شما Domain.comاست و کاربر Domain.irرا وارد نماید در صورتی که دامین دوم یعنی Domain.irرا ثبت کرده و آنرا به عنوان Domain Forwardinتعریف کرده باشید ، هنگامی که دامنه Domain.irرا در مرورگر وارد می کنید ، بلافاصله بعد از کلیکEnter  دامنه اصلی وبسایتDomain.com در Address Barمرورگر نمایش داده می شود.

سامانه DNS مخفف عبارت Domain Name System می باشد نظامی سلسله‌مراتبی برای نام‌گذاری رایانه‌ها و دیگر منابعی است که به اینترنت یا شبکه‌های دیگر رایانه‌ای متصل می‌شوند. وقتی می خواهید وارد سایتی شوید ، باید آدرس وب سرور آنرا بدانید. آدرس وب سرور با IP مشخص میشود. اما به خاطر سپردن آدرس IP دشوار است. می توان به جای IP از domin name ها استفاده کرد. برای هر IP یک domin name در نظر گرفته شده است. مثلا IP آدرس گوگل 66.249.91.103 است. که شما برای دسترسی به گوگل میتوانید از ip یا آدرس www.google.com استفاده کنید.
در حقیقت  DNS، IP addresses را به اسامی مشخص و ساده ترجمه می کند. مثلا وب سرور سایت yahoo می تواند 65.20.35.79 باشد. ( اعداد IP صرفا برای مثال است.) که می توان از طریق آدرس http://www.yahoo.com هم به آن دسترسی پیدا کرد. هم domain name و هم  IP address، کاربر را به یک وب سرور مشخص هدایت می کند ، اما domain name، هم برای استفاده ، و هم برای به خاطر سپردن به مراتب راحت تر است. بدون DNS کاربرها مجبور هستند برای وارد شدن به هر بخشی از اینترنت از اعداد خسته کننده IP address استفاده کنند.

Domainنامی است که شما برای سایت خود انتخاب می کنید و Web Hosting میزبانی است که به Domain شما سرویس دهی می کند ، مانند اختصاص فضا ، Email و ...

پسوند:
انتخاب پسوند برای یک آدرس اجباری است ، پسوند را می توان از میان گزینه های موجود و با توجه به نوع یا محل فعالیت انتخاب نمود. پسوندهای مجاز و معتبر در واقع پسوندهایی می باشند که توسط کمیته مخصوص تایید و تصویب پسوندها یعنی ICANN تایید شده باشند. این پسوندها از نظر فنی Top Level Domain یا به اختصار TLD اطلاق می گردند که می توان آنها را در سه دسته کلی به ترتیب زیر تقسیم بندی نمود:
- پسوندهای عمومی (gTLD):
این پسوند ها که عبارتند از.com , .net , .org برای ثبت و استفاده عموم و هر نوع کاربری مجاز (قانونی) قابل استفاده می باشند. ثبت این دامنه ها از طریق شرکتهایی با عنوان Registrar که توسط ICANN معتبر اعلام شده اند یا نمایندگیهای مجاز آنها امکان پذیر می باشد. هر چند دامنه های فوق هر یک از اختصارهایی برای منظور خاص اقتباس گردیده اند ( .org ارگانها و مراکز غیر انتفاعی ، .net شبکه و خدمات اینترنتی ، .com بنگاهها و مراکز اقتصادی ) ولی در عمل محدودیتی برای استفاده از این پسوندها وجود ندارد. در این میان پسوند .com بیشترین متقاضی را در بر داشته و که در حال حاضر بیش از چهل میلیون دامنه بر روی این سه پسوند ثبت می باشند و در حدود 90 درصد از پسوند .com استفاده شده است.
- پسوندهای اختصاصی (ویژه):
پسوندهایی که افراد و سازمانهایی با مشخصات و فعالیتهای خاص بر روی آنها می توانند اقدام به ثبت دامنه نمایند یا فعالیت بر روی این پسوند ها می بایست از قوانین خاصی تابعیت بنماید. مانند .biz , .edu , .info , .gov , .int , .pro , aero, .arpa , .coop, .museum که در هنگام ثبت یا در مدت استفاده ارائه مدارک و رعایت قوانینی خاص اجباری خواهد بود
- پسوندهای ملی (کشوری یا ccTLD ):
علاوه بر پسوندها عمومی و خاص ، کشورهای مختلف نیز می توانند اقدام به درخواست پسوند با کد اختصاری کشور خود (دو حرفی) را بنمایند. اداره این پسوندها ، قوانین و نحوه تخصیص آنها در اختیار دولتها یا مراکز معرفی شده توسط مراجع رسمی هر کشور خواهد بود. کشورها مختلف می توانند ثبت این دامنه ها را برای سایر ملیتها آزاد یا محدود نموده و یا بطور کلی هرگونه رویه خاصی را در این خصوص اتخاذ نمایند. پسوندهای دو حرفی بعضی از ملیتها با بعضی از کلمات اختصاری تشابه داشته که این کشورها از این فرصت استفاده نموده و به فروش عمومی پسوندها خود اقدام می نمایند. پسوندهایی نظیر .ws , .tv , .cc , .fm , .mw , .it  و غیره ... از این قبیل می باشند. بسیاری از کشورها پسوند خود را به سطوح دیگری نیز تقسیم می نمایند. مثلا .ir که پسوند کشور ایران است به .org , .net , .co , .id , edu تقسیم گردیده که بعضی از این پسوندها مخصوص فعالیتهای خاص در نظر گرفته شده اند.

برای این کار ابتدا در قسمت Whois Lookup ، دامنه مورد نظر خود را جستجو کرده، در صورتی که Domainمورد نظر شما قبلا ثبت نشده باشد ، چنانچه دامنه شما .irباشد و می خواهید پنل ثبت دامنه داشته باشید ، ابتدا باید در سایت  nic.ir  در قسمت ساختن شناسه کاربری( https://www.nic.ir/Create_New_Handle) ، پنلی برای خود ایجاد نمایید و در غیر این صورت تنها با یک تماس با ما ، دامنه مورد نظر شما ثبت خواهد شد.

Whois امکانی است که به شما اجازه می دهد نام و اطلاعات تماس مالک دامین را مشاهده کنید و همچنین از آزاد بودن Domain مورد نظر جهت ثبت مطلع شوید.

  • ثبت دامنه ir: بدون شرایط ، برای تمامی اشخاص حقیقی و حقوقی مقیم ایران آزاد است اما ارائه آدرس دقیق پستی و کد پستی ده رقمی الزامیست.
  • ثبت دامنه co.ir: نیازمند ارسال کپی روزنامه رسمی-آگهی تاسیس شرکت مربوطه (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه ac.ir: نیازمند ارسال کپی درخواست مکتوب در سربرگ و همچنین کپی تائیدیه وزارت علوم (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه sch.ir: نیازمند ارسال کپی درخواست مکتوب در سربرگ و همچنین کپی تائیدیه وزارت آموزش و پرورش (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه gov.ir: نیازمند ارسال کپی درخواست مکتوب در سربرگ سازمان دولتی مربوطه (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه net.ir: نیازمند ارسال کپی مجوز ISPمربوطه (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه org.ir: نیازمند ارسال کپی روزنامه رسمی موسسه غیر انتفاعی مربوطه (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)
  • ثبت دامنه id.ir: نیازمند ارسال کپی شناسنامه متقاضی (از طریق دورنگار یا پست الکترونیک)

برای دامنه های ccTLDمعمولا بین 12 تا 48 ساعت طول می کشد که یک نام دامنه بر روی اینترنت فعال شود ولی برای دامنه های gTLDبلافاصله سایت شما را روی اینترنت فعال می سازد.

مدت ثبت دامنه های ccTLD1 و 5 سال و دامین های gTLD را از 1 تا 10سال می توانید تعیین نمایید ، ضمن اینکه می توانید قبل از به پایان رسیدن دوره ثبت ، برای تمدید آن اقدام نمائید .

هیچ تفاوتی ندارد. بلکه قویا توصیه می گردد که این کار را خودتان انجام دهید تا دامنه به عنوان یکی از ارزشمندترین دارایی هایتان، تحت مالکیت خودتان باشد.

واحد طراحی وب

یک وب سایت اینترنتی ، محیطی آنلاین است که اطلاعات و محتوای خود را ذیل یک دامنه  خاص سامان دهی کرده و یا تحت آن دامنه ، خدمات و محصولاتی را ارائه می نماید. یک سایت ، به عنوان یک واحد اطلاعاتی مستقل شناخته می شود. محتوای یک وب سایت اینترنتی می تواند متن ، عکس ، صوت ، تصویر ، فایل و یا سایر انواع داده باشد. هر وب سایت اینترنتی بر روی یک وب سرور ، راه اندازی می گردد. معمولا وب سایت های اینترنتی در یک موضوع خاص یا زمینه محدود فعالیت می کنند و به همان زمینه نیز شناخته می شوند. امروزه وب سایت های اینترنتی ، جایگزین سایر شیوه های اطلاع رسانی از قبیل کاتالوگ گردیده. از وب سایت های اینترنتی برای اهداف بسیار گسترده ای از قبیل اعتبارسازی ، تبلیغات اینترنتی ، درآمدزایی ، اطلاع رسانی و ... استفاده می گردد.

وب سایت اینترنتی ، در واقع جنبه مجازی شما محسوب می شود. این بدین معناست که اگر شما می خواهید در دنیای مجازی ، وجود و حضور داشته باشید ، صرفا یک راهکار خواهید داشت و آن نیز بهره مندی از یک وب سایت اینترنتی است. چرا که آمارهای مختلف ، نشان می دهد ، هر روزه سهم حضور انسان ها در دنیای مجازی فزونی یافته و از سهم دنیای فیزیکی کاسته می شود. بنابراین ، حضور سریعتر شما در دنیای مجازی به معنای سابقه و تجربه شما بوده و آشنایی بیشتر شما با قواعد زندگی در دنیای مجازی را موجب می گردد. جدای از این موضوع ، وب سایت های اینترنتی از جنبه های مختلف ، کاربردی و لازم هستند. هم از جنبه تبلیغ و برندسازی ، هم از جهت درآمدزایی و افزایش درآمد ، هم از جنبه معرفی و اطلاع رسانی جزء ملزومات زندگی امروزی محسوب می شوند.

هر وب سایت اینترنتی بر روی یک دامنه راه اندازی می شود ، اما وب سایت ، هم معنی دامنه نیست! در واقع دامنه نام یک وب سایت اینترنتی است و به این نام نیز شناخته می شود ، به عنوان مثال ، من به عنوان نویسنده این متن دارای یک نام منحصر به فرد هستم (امین) که من را از سایر افراد جامعه متمایز می کند ، اما همه وجود من خلاصه در این نام نمی شود و جنبه های زیاد دیگری از وجود من ، مانند شخصیت ، خلقیات ، چهره ظاهری و ... هستند که کلیت وجود من را شکل می دهند ، ولی به وسیله نام من توصیف نمی شوند. به هر حال نام یک وب سایت اینترنتی نیز که دامنه یا دامین نامیده می شود ، صرفا یکی از جنبه های یک وب سایت اینترنتی است.  اما یک سایت ، از جنبه های زیاد دیگری همانند تمپلت گرافیکی ، کدهای برنامه نویسی ، پایگاه داده ، فایل های عکس و فیلم و ... تشکیل شده است.

وب سایت های اینترنتی را می توان از جهات مختلف طیقه بندی کرد. از جنبه کارکرد کلی سایت می توان سایت ها را به دسته های : وب سایت های اطلاع رسانی ، وب سایت های تجارت الکترونیک ، وب سایت های فروشگاهی ، وب سایت های کاربردی ، وب سایت های تفریحی ، وب سایت های شبکه اجتماعی ، وب سایت های علمی و ... دسته بندی نمود ولی سایت ها را می توان از جنبه های فنی نیز طبقه بندی کرد ، مانند سایت های دینامیک ، سایت های استاتیک و ... ، همچنین یک سایت اینترنتی را می توان از لحاظ نسل نیز دسته بندی کرد ، مثلا سایت های وب یا وب 1 ، سایت های وب 2 و یا وب سایت های وب 3 ، البته سایت های اینترنتی ، از جوانب دیگری نیز قابل تقسیم بندی هستند ، اما کمتر به این دسته ها شناخته می شوند!

سایت های اینترنتی از لحاظ روش طراحی ، به دو دسته طراحی سایت استاتیک و طراحی سایت داینامیک تقسیم بندی می شوند. طراحی سایت استاتیک به معنای طراحی سایت به شکلی است که بعدها اطلاعات سایت ، توسط خود مدیر قابل تغییر نباشد. در واقع ، در اینگونه از وب سایت ها ، هرگونه تغییر ، وابسته به شرکت طراح می باشد ، اما در سایت های داینامیک ، تغییرات توسط مدیر سایت و بدون نیاز به داشتن دانش عمیق فنی انجام پذیر است. کلا طراحی سایت های استاتیک ، منسوخ شده و هم اکنون تنها برای سایت هایی استفاده می شود که بعهدها اطلاعات آن هیچ تغییری نخواهد کرد ، به عنوان نمونه سایت مربوط به یک فیلم سینمایی ، بعدها نیازی به تغییر اطلاعات نداشته و می توان به شیوه استاتیک طراحی کرد. اما در کل طراحی سایت استاتیک ، هیچ برتری محسوسی بر طراحی سایت دینامیک ندارد. سابق بر این ، می توان قیمت ارزان سایت های استاتیک را دلیل ارجحیت آن بر سایت های داینامیک دانست ولی با بروز و ظهور سیستم های مدیریت محتوا ، این خصیصه یا برتری سایت های استاتیک نیز از میان رفت.

سایت ها به لحاظ درآمدزایی نیز به دو دسته کلی تقسیم بندی می شوند ، یکی سایت هایی با درآمدزایی مستقیم و وب سایت های با درآمدزایی غیر مستقیماز وب. در وب سایت هایی که درآمد خود را به شکل مستقیم از وب در می آورند ، معمولا خدمات و محصولاتی به شکل آنلاین فروخته می شود و یا در ازای ارائه اطلاعاتی ، وجهی اخذ می شود. سایت هایی مانند فروشگاه های الکترونیک ، پرتال های بی تو بی و ... از اینگونه وب سایت ها می باشند و صاحب سایت مستقیما از وب سایت خود کسب درآمد می کند. اما وب سایت های با درآمد غیر مستقیم ، معمولا وب سایت های معرفی شرکت ها و محصولات هستند که اگرچه ممکن است کسی مستقیما از روی خود سایت خرید انجام ندهد و یا خود سایت به تنهایی درآمدزا نباشد ولی به واسطه مشاهده سایت توسط افراد مختلف و یا کسب اعتبار از طریق وب سایت و امثال آن ، محصولات و خدمات شرکت فروخته شده و یا اینکه نمایندگی های فروش برای محصول یافت شود. در این صورت وب سایت به شکل غیر مستقیم در افزایش درآمد صاحبانش نقش ایفا می کند و اینگونه وب سایت های اینترنتی درآمدزایی غیر مستقیم را تضمین می کنند.

خرید و قیمت

اگر چه نمی توان قیمت های موجود در بازار را با یکدیگر مقایسه نمود ، اما ابتدا باید بررسی شود که شما ملاک قیمت پروژه را چه می دانید. در نگاه سنتی ، قیمت پروژه ، معادل مبلغی بود که برای اجرای آن هزینه می شد. بدون شک برپایی سیستم ناکارآمد مناقصه نیز ، بر اساس همین طرز فکر اشتباه بنیان گذاری گردیده است. اما امروزه و در نگاه مدرن ، دیگر ملاک تشخیص به صرفه بودن یک پروژه ، Cost یا قیمت نبوده و امروزه ،TCO و به عبارتی Total Cost Ownership یا هزینه نهایی مصرف را ملاک تشخیص به صرفه بودن اجرای آن توسط یک شرکت می دانند.

به عبارت دیگر ، بسیاری از مشتریان این شرکت ، سازمان ها ، ارگان ها ، موسسات ، شرکت ها و اشخاصی هستند که چندین بار تجربه طراحی وب داشته و از آنجا که متاسفانه در انتخاب های قبلی خود ، تنها ملاک خود را Costیا قیمت پروژه در نظر می گرفته اند ، هیچگاه نتیجه مطلوب نگرفته و پس از صرف هزینه های گزاف و مهم تر از آن ، از دست رفتن زمانی ارزشمند که هیچ ارزش ریالی نمی توان برای آن تعیین نمود ، مجبور به بازنگری در شیوه انتخاب شرکت طراح خود شده و این بار TCOیا هزینه نهایی مصرف را ملاک انتخاب خود قرار داده اند.

یکی از مولفه های TCO، یا هزینه نهایی مصرف ، عبارت است از هزینه زمان استفاده و کاربری نرم افزار. به عنوان نمونه چنانچه کاربری یک نرم افزار ، پیچیده بوده و مستندات کافی برای کار با آن وجود نداشته باشد ، لاجرم مدت زمان زیادی از شما یا نیروهای تان مصروف خواهد شد و نتیجه نهایی کار نیز ، مطلوب شما نخواهد بود. بنابراین یک محاسبه سرانگشتی ، از زمان تلف شده نیروها و مقاومت های بعدی شان در کارکردن با نرم افزارهای مشابه ، نشان خواهد داد که هزینه نهایی مصرف ، بسیار بالاتر از نرم افزاری است که از این چنین مشکلاتی رنج نمی برد.

به عبارت دیگر ، چنانچه کمی با تعمق بیشتر بیاندیشیم ، درک خواهیم نمود که شرکت طراح وبی که دارای واحدهایی همچون ،  تحقیق و توسعه ، امنیت ، تولید محتوا ، بهینه سازی برای موتورهای جستجوگر و ... می باشد ، قطعا هزینه چنین واحدهایی را ، در مبالغ دریافتی از مشتری خود لحاظ خواهد نمود. اما سوال اینجاست که آیا کار کردن با شرکتی که چنین دپارتمان هایی را در بدنه خود تشکیل نداده ، نهایتا منجر به این نخواهد شد که محصول خریداری شده ، از نیازهای بازار عقب بوده و پارامتر های درون کاری همچون امنیت و سئو در آن لحاظ نشده باشد ؟

یکی از پارامترهای مهم دیگر در انتخاب مجری یک پروژه ، Rol ، Return Of Investment یا بازگشت سرمایه است ، که در آن انواع راهکارهای پیاده سازی و اجرای یک پروژه ها ، به لحاظ بازگشت سرمایه با یکدیگر مقایسه خواهند شد و راهکاری برگزیده می شود که سریعترین نرخ بازگشت سرمایه را به همراه خواهد داشت. به عنوان نمونه هرچقدر رتبه وب سایت اینترنتی شما در موتورهای جستجوگر بالاتر بوده و صفحات شما ، سریعتر در این موتورها کش شوند ، بازگشت سرمایه برای شما سریعتر اتفاق می افتد.

متاسفانه در ایران ، عموما شرکت ها سرمایه گذاری خود را مصروف پارامترهایی می نمایند که با چشم دیده می شود ، مانند قابلیت های نرم افزار ، گرافیک آن و ... ، این در صورتی است که پشت این ظاهر زیبا ، گهگاه نرم افزاری دیده می شود که هیچگونه بهره ای از استانداردهای تحلیل و طراحی نرم افزار نبرده و در مواقعی همچون بازدید بالا ، حملات امنیتی ، مراجعه موتورهای جستجوگر به سایت و ... ، کیفیت اصلی خود را نشان خواهند داد.

از طرف دیگر ، یکی از تکنیک های نه چندان اخلاقی اجرای پروژه در کشور ما ، که در شرکت ها به یک شعار مرسوم نیز بدل شده است ، عبارت است از : "ورود با قیمت کم و افزایش مبلغ پروژه ، پس از عقد قرارداد و نهایی شدن آن ". بدین ترتیب ، شرکت ها به محض نهایی شدن پروژه و قطعی شدن قرارداد ریال به ازای هر درخواست کوچک و بزرگ کارفرما ، شروع به هزینه تراشی نموده و به زودی ایشان را به این نتیجه می رسانند که مبلغ پرداختی ، بیش از مبلغی است که روز اول پرتال داده ورزان ، به شما پیشنهاد داده بود و در قرارداد خود تعهد می نمود که به این مبلغ نخواهد افزود.

البته این شرکت شکی ندارد که شما مشتری عزیز ، از آن دسته مدیران و تصمیم گیرندگانی نیستید ، که هزینه های مستقیم را در نظر گرفته و هزینه های پنهان را از نظر دور می دارند. اگر اینچنین مدیری بودید ، برای مطالعه این متن ، این فرصت را نمی گذاشتید.

  1. مبلغ 50% کل پروژه به عنوان پیش پرداخت ، پس از عقد قرارداد ، برای شروع کار ، به صورت نقدی دریافت می گردد .
  2. مبلغ 30% کل پروژه به تاریخ اتمام فاز طراحی دیزاین گرافیکی و تایید تم سایت توسط کارفرما ، به حساب پیمانکار واریز می شود.
  3. مبلغ 20% کل پروژه پس از  تحویل وبسایت ، به عنوان ضمانت حسن انجام پروژه ، به حساب پیمانکار واریز می گردد.

در پاسخ به این سوال و جهت درک دلایل تفاوت قیمت ، لطفا به موارد زیر عنایت فرمایید :

ماژول را بارها می فروشیم ، اما برنامه نویسی اختصاصی مخصوص شماست : هر بار که شرکت توسعه مجازی با صرف زمانی مشخص ، یک ماژول و یا محصول نرم افزاری جدید تولید می کند و یا بخشی را به نرم افزار خود می افزاید ، بر روی فروش آن کار می کند و به دفعات از طریق فروش آن به دیگر مشتریان ، کسب درآمد خواهد کرد ، لذا اختصاص تیم برنامه نویسی به اجرای یک پروژه کاستوم ، با کارکردی مختص یک مشتری خاص که ممکن است تمایل نداشته باشد به دیگران فروخته شود و یا اصولا به درد کسی دیگر نمی خورد ، صرفا با رقمی معادل نورم قیمت دیگر ماژول ها ، صرفه اقتصادی نخواهد داشت.
ماژول ها قبلا خطایابی شده اند ، اما برنامه نویسی اختصاصی باید جداگانه خطایابی شود : یکی از تفاوت های دیگر محصولات و ماژول های موجود شرکت با پروژه های برنامه نویسی اختصاصی ، در این است که محصولات ، علاوه بر خطایابی و باگ گیری توسط تیم طراح ، بارها و بارها ، در عمل و در سایت مشتریان مختلف مورد استفاده قرار گرفته و کاملا رفع ایراد شده اند ، در حالی که یک پروژه برنامه نویسی اختصاصی ، حجم پشتیبانی و رفع ایراد بالایی را ، به این شرکت تحمیل می کند.
ماژول ها قبلا امن شده اند ، اما برنامه نویسی اختصاصی باید جداگانه امن شود : برای تولید یک محصول تجاری در بازار ، صرف خواهد کرد که شرکت طراح ، سرمایه گذاری بالایی در امر امنیت آن نموده تا برای فروش در تعداد بالا آماده شود. این در حالی است که در یک پروژه برنامه نویسی کاستوم ، می بایست سهمی قابل توجه از مبلغ پروژه ، برای احراز امنیت و به کارگیری کارشناسان خبره در این زمینه هزینه شود.
تعاریف ماژول ها مشخص است اما برنامه نویسی کاستم ، معمولا دارای ابهام در تعاریف است : در محصول نرم افزاری ما و یا ماژول های موجود پرتال ، حدود و صغور و تعاریف کاملا مشخص بوده و مشتری قبل از خرید محصول ، با محصول آشنا شده و دقیقا می داند که چه چیزی را تحویل می گیرد. این در حالی است که در پروژه های کاستوم ، تازه بعد از اجرای پروژه و مشاهده اولین اینترفیس های نرم افزار ، ایده های صاحبان پروژه ، شروع شده و خروجی نهایی را حداقل 50% نسبت به تعارف اولیه سنگین تر خواهد نمود.
ماژول ها دارای المان های آموزشی از قبل آماده هستند ، اما ماحصل برنامه نویسی اختصاصی ، می بایست جداگانه آموزش داده شود : شرکت توسعه مجازی ، برای محصولات خود و ماژول های پرتال داده ورزان ، دی وی دی آموزشی تولید کرده و در اختیار مشتری قرار می دهد تا بتواند مسلط ، نسبت به کار با نرم افزار ، اقدام نماید. این در حالی است که تولید المان های آموزشی برای آموزش مشتری تا بتواند با خروجی یک بخش خاص منظوره ، کار کند ، به صرفه نبوده و آموزش حضوری هم هزینه های خاص خود را دارد.

بالا
dianweb
باشگاه مشتریان ویناوب
برای دانلود رایگان فایلهای سایت ویناوب ابتدا شماره موبایل و ایمیل خود را در فیلدهای زیر وارد نمائید و سپس به روی دکمه عضویت کلیک کنید
اطلاعات شما نزد ما محفوظ میماند
پیشنهاد رایگان
برای دانلود رایگان این فایل صوتی ابتدا شماره موبایل و ایمیل خود را در فیلدهای زیر وارد نمائید و سپس به روی دکمه دانلود کلیک کنید